FAQ Service

Sköta om Ecoboxen
Det finns mycket du kan göra för att din Ecobox ska må så bra som möjligt och att du ska behöva tänka på den så lite som möjligt.
Ett sätt är att se till att rätt saker kommer in i ditt verk. Vi har sammanställt en lista med vad som är viktigt att tänka på, vilket gäller alla avlopp, kommunala såväl som enskilda avlopp och reningsverk men som blir extra viktigt när man har ett mindre reningsverk där avloppet inte är utspätt som i kommunala reningsverk.

Svar på de vanligaste frågorna
kring Service och serviceavtal

Var hittar man ecobox-ID-nr?
På det stora locket.

Var beställer jag mitt nya fosforfilter/filtersäck?
Hos Polonite Nordic AB på info@polonite.se eller 08-520 279 79

Ska mitt verk återfyllas med vatten efter slamtömning?
Ja, fyll i tredje slamfacket tills nivån är minst 75% 

Kan jag använda havs-, regn- eller sjövatten för att återfylla verket?
Ja men havsvatten endast från Östersjön, således inte Västkusten.

Är det ok att använda en slamavvattningsbil vid slamtömning?
Undvik denna tömningsteknik. Vi ser det som en riskabel tömningsteknik. Tekniken innebär att flockningsmedel returneras till anläggningen och vi har i fälttester sett att kvaliteten på det returnerade vattnet är att beteckna som dålig. Anläggningen kommer att ”hämta sig” med tiden men det kommer att vara en mer eller mindre lång period där slamtömningen påverkar anläggningen negativt.

Vad gäller vid deltömning?
Deltömning och tvåfackstömning fungerar bra.

Måste jag starta om vid strömavbrott?
Nej. Den startar om av sig själv.

Mitt verk larmar för high eller low pressure. Vad ska jag göra?
Du kan återställa larmet själv. Följ instruktionen som finns HÄR.

Min luftpump fungerar inte.
Kontakta serviceavdelningen på service@ecot.se eller 0927-775 75

Vad kan man spola ner i sitt avlopp?
Det som kommer från kroppen, toapapper, dusch- och tvättmedel. Kom ihåg att torka ur stekpannan innan disk och använd miljömärkta kemikalier. Läs mer HÄR.

Fler frågor och svar, klicka HÄR.